technik archiwista
Przejmuje, przechowuje, porządkuje, zabezpiecza i udostępnia materiały archiwalne w sieci lub poza siecią archiwów państwowych.
Zadania zawodowe: -
nadzorowanie materiałów archiwalnych w państwowych jednostkach organizacyjnych
-
prowadzenie kontroli archiwów zakładowych
-
przeprowadzanie ekspertyz dokumentacji przeznaczonej do archiwizacji
-
uzgadnianie przepisów kancelaryjno-archiwalnych dotyczących archiwizacji dokumentów
-
przeprowadzanie szkoleń personelu kancelaryjno-archiwalnego w państwowych jednostkach organizacyjnych, które wytwarzają dokumenty do archiwizacji
-
prowadzenie badań naukowych nad wyodrębnianiem zespołów archiwalnych
-
porządkowanie zespołu archiwalnego: segregowanie archiwów wg serii, systematyzowanie archiwaliów w seriach, porządkowanie wewnętrzne archiwaliów oraz sygnowanie jednostek archiwalnych
-
inwentaryzowanie zespołu archiwalnego: spisywanie uporządkowanych jednostek wg wytycznych obowiązujących w służbie archiwalnej, zgodnie z zasadami i metodami archiwistyki, tworzenie inwentarza archiwalnego sumarycznego i analitycznego
-
opracowywanie inwentarzy, katalogów, skorowidzów, indeksów, sumariuszy i przewodników archiwalnych
-
udostępnianie archiwaliów w celach naukowych, popularyzacyjnych oraz jako dowodów prawnych (odpisy dokumentów, reprodukcje lub wyciągi archiwalne)
-
przygotowywanie danych do komputerowego systemu informacji archiwalnej i publikacji wydawnictw źródłowych dla Centralnego Ośrodka Informacji Archiwalnej
Perspektywy zatrudnienia w: -
archiwach państwowych
-
archiwach urzędów i instytucji (archiwa zakładowe)
-
firmach porządkujących akta na zlecenie instytucji lub osób prywatnych
|